Het snelste, gemeenste en meest verslavende dobbelspel
Een spel van risico, lef en psychologie. Hoe ver durf je te gooien, en hoeveel kansen gun je de rest?
In Mexico probeer je zo lang mogelijk in het SPEL te blijven door geen punten te verliezen. Elke RONDE eindigt iemand onderaan โ en die moet draaien. Maar let op: Mexico (21) is de koning der WORPEN en kan de straf enorm verhogen.
Wat Mexico zo leuk maakt, is dat het overal nรฉt anders wordt gespeeld. Er bestaan tientallen huisregels en varianten. Op deze site vind je de basis, onze huisvariant, en een overzicht van populaire spelvarianten zodat je makkelijk kunt kiezen wat bij jullie tafel past.
Voor het schudden en verbergen van je worp
Zeskantige dobbelstenen (standaard)
Per speler een draaisteen om de punten bij te houden
Elke speler begint met 6 punten
Geld, tokens of rondje drinken als de pot
Mexico is een รฉcht kroegspel! Vergeet niet dat je hier twee afspraken over kunt maken:
De verliezer betaalt een rondje voor de hele groep. Simpel en sociaal!
Voor de regels zoals op deze site: elke RONDE begint met inzetten, niet met voorgooien. Iedere speler zet geld of tokens in de pot aan het begin van de RONDE.
Je maakt altijd een tweecijferig getal met het hoogste cijfer vooraan (3 en 5 = 53)
De hoogste worp - รฉรฉn en twee
Van hoog naar laag: 65, 64, 63, 62, 61, 54, 53, 52, 51, 43, 42, 41, 32, 31
Elke ronde bestaat uit vier fases
(Het hele spel bestaat uit meerdere rondes)
Elke RONDE begint met inzetten in de pot.
De laagste eindscore van de RONDE moet draaien (punten verliezen)
Elke Mexico (21) die in deze RONDE is gegooid verhoogt de straf met 2 punten:
Als beide spelers exact dezelfde worp hebben (bijv. beide 51, beide 64, beide Mexico), dan is dit een Vastgooier.
โ Beide spelers gooien opnieuw tot er een winnaar is!
Speler gooit Mexico (21) โ 1 Mexico
Computer gooit ook Mexico (21) โ 2 Mexico's!
โ Vastgooier! Ze gooien opnieuw...
Computer gooit 54, Speler gooit 32
โ Speler moet 4 keer draaien (2 Mexico's ร 2 = 4)
Deze regels moeten vooraf worden afgesproken tussen alle spelers:
Als iemand het spel wint terwijl hij nog op zijn startpunten (6) staat met zijn draaisteen, dan moet de pot verdubbeld worden door de andere spelers.
Een dobbelsteen van tafel laten vallen betekent het spel verhinderen. Voor straf moet je 1ร draaien (1 punt verliezen).
Mexico is geen puur geluksspel. De voorgooier heeft macht: hij zet de lat, รฉn bepaalt hoeveel kansen (WORPEN) de rest krijgt.
Daardoor ontstaat spanning: ga je door om te verbeteren, of stop je vroeg om anderen krap te houden? Elke RONDE voelt als een mini-pokerhand met dobbelstenen.
Wanneer stop je, wanneer gooi je door?
Als voorgooier bepaal jij het tempo
Bluffen en risico's inschatten
Geen dobbelstenen bij de hand? Geen probleem!
Speel Mexico direct op je telefoon!
Mexico is in vijf minuten uitgelegd โ en daarna wil niemand meer stoppen.