Koning Mexico Logo

Complete Spelregels

Koning Mexico - Digitale Variant

Reverse-engineered vanuit de game logica

Inhoudsopgave

๐ŸŽฏ Overzicht

Koning Mexico is een digitaal dobbelspel waarbij je probeert te overleven door strategisch te gooien met twee dobbelstenen. Je start met 6 punten op je draaisteen en het doel is om de laatste overlevende te zijn.

Kern Mechanica

  • ๐ŸŽฒ 2 dobbelstenen in een beker
  • ๐Ÿ‘๏ธ Open of blind gooien
  • ๐Ÿ”ข Worplimiet bepaalt maximum aantal worpen per ronde (1-3)
  • ๐Ÿ‘‘ Voorgooier bepaalt het patroon voor anderen
  • โœ… Resultaat keuze na elke ronde: Gewonnen, Vast, of Verloren

๐Ÿ“š Terminologie

BELANGRIJK: Duidelijk onderscheid tussen drie niveaus:

๐ŸŽฎ SPEL (Game)
   โ”‚
   โ”œโ”€ ๐Ÿ”„ RONDE (Round) โ† Een speler aan de beurt
   โ”‚  โ”‚
   โ”‚  โ”œโ”€ ๐ŸŽฒ WORP (Throw) โ† Eรฉn dobbelstenen actie
   โ”‚  โ”œโ”€ ๐ŸŽฒ WORP
   โ”‚  โ””โ”€ ๐ŸŽฒ WORP (max 3)
   โ”‚
   โ”œโ”€ ๐Ÿ”„ RONDE (volgende speler/beurt)
   โ”‚  โ””โ”€ ...
   โ”‚
   โ””โ”€ ... (tot 1 persoon over is)

๐ŸŽฎ SPEL (Game)

Het complete spel van start tot finish

Start:
  • โ€ข Alle spelers beginnen met 6 punten
  • โ€ข Niemand is voorgooier (eerste ronde = blind)
Tijdens:
  • โ€ข Bestaat uit meerdere rondes
  • โ€ข Elke ronde heeft een voorgooier
  • โ€ข Spelers moeten draaien bij verlies
Einde:
  • โ€ข Als nog maar 1 persoon punten heeft
  • โ€ข Die persoon is de winnaar ๐Ÿ†
  • โ€ข Daarna start een nieuw spel

๐Ÿ”„ RONDE (Round)

Eรฉn speler aan de beurt (รฉรฉn beurt)

Structuur:
  • โ€ข Maximum 3 worpen (afhankelijk van voorgooier)
  • โ€ข Speler kiest: open of blind
  • โ€ข Eindigt met resultaat: Won/Vast/Lost
Resultaat:
  • โ€ข Gewonnen: Geen draaien, niet voorgooier
  • โ€ข Vast: Tie-breaker, +1 extra worp
  • โ€ข Verloren: Moet 1ร— draaien, wordt voorgooier

๐ŸŽฒ WORP (Throw)

Eรฉn actie: dobbelstenen gooien

Types:
  • โ€ข Open ๐Ÿ‘๏ธ = Dobbelstenen direct zichtbaar
  • โ€ข Blind ๐Ÿ™ˆ = Dobbelstenen verborgen (moet onthullen)
Speciale regel:

Eerste worp van een ronde + blind = Geen hergooien na onthullen!

๐ŸŽฎ Spel Setup

Startpositie (Nieuw Spel)

๐ŸŽฎ SPEL START
   โ”‚
Punten: 6 โ— โ— โ— โ— โ— โ—
Rondes gespeeld: 0
Voorgooier: NIEMAND
Status: Eerste ronde van nieuw spel
   โ”‚
   โ””โ”€โ†’ Eerste ronde = ALTIJD BLIND

Tijdens Spel

๐Ÿ”„ RONDE [nummer]
   โ”‚
Punten: X โ— โ— โ—
Worpen deze ronde: 0/3
Voorgooier: [Ja/Nee]
Patroon: [Open/Blind] of [Geen]
   โ”‚
   โ””โ”€โ†’ Speler gooit (max 3 worpen)

๐Ÿงฉ Basis Concepten

1. Open vs Blind Gooien

๐Ÿ‘๏ธ Open Gooien

  • โ€ข Dobbelstenen zijn direct zichtbaar na de worp
  • โ€ข Je ziet meteen wat je hebt gegooid
  • โ€ข Je kunt beslissen: nog een worp of stoppen

๐Ÿ™ˆ Blind Gooien

  • โ€ข Dobbelstenen blijven verborgen na de worp
  • โ€ข Je ziet alleen "๐Ÿ™ˆ" als resultaat
  • โ€ข Acties na blind gooien:
    • โ†’ "Laten Zien": Onthul de dobbelstenen

โš ๏ธ Speciale regel - Eerste worp blind:

IF (eerste worp van deze ronde) AND (was blind)
THEN
    Na "Laten Zien" โ†’ DIRECT naar resultaat
    GEEN mogelijkheid om nog een worp te doen!
END

Latere worpen blind (worp 2 of 3): Na "Laten Zien" โ†’ WEL mogelijkheid om nog een worp te doen (als binnen limiet)

2. Worplimiet

Het maximum aantal worpen dat je mag doen in รฉรฉn ronde:

1
Eรฉn kans, daarna resultaat kiezen
2
Twee kansen, dan stoppen
3
Standaard: Drie kansen
Voorgooier override: Als een voorgooier een patroon instelt, vervangt dat de worplimiet.

3. Voorgooier Rol

De voorgooier heeft speciale macht binnen een ronde:

โœ… De voorgooier kan:

  • โ€ข Bepaalt het patroon van worpen (open/blind) voor anderen
  • โ€ข Stelt dit patroon in door zelf worpen te doen
  • โ€ข Anderen moeten dit patroon exact volgen

Wanneer word/raak je het?

  • โ€ข โŒ Je wordt NOOIT voorgooier als je een ronde wint
  • โ€ข โœ… Je wordt ALTIJD voorgooier als je een ronde verliest
  • โ€ข De voorgooier blijft actief tot:
    • โ†’ Je een ronde wint (dan ben je het niet meer)
    • โ†’ Iemand anders verliest (die wordt het)

๐ŸŽฒ Worp Waardes

Berekening Logica

// Pseudo-code van worp berekening
if (beide dobbelstenen gelijk) {
    waarde = dobbelsteen ร— 100
    // 6-6 = 600, 5-5 = 500, ..., 1-1 = 100
}
else if ((hoog=2 EN laag=1) OF (hoog=1 EN laag=2)) {
    waarde = 21  // MEXICO! ๐Ÿ‘‘
}
else {
    waarde = hoogsteร—10 + laagste
    // 6-5 = 65, 5-4 = 54, 4-1 = 41, etc.
}

Rangorde (Hoog โ†’ Laag)

Rank Worp Waarde Type Omschrijving
1 2-1 of 1-2 21 MEXICO ๐Ÿ‘‘ De koning der worpen!
2 6-6 600 Dubbel Hoogste dubbel
3 5-5 500 Dubbel
4 4-4 400 Dubbel
5 3-3 300 Dubbel
6 2-2 200 Dubbel
7 1-1 100 Dubbel Laagste dubbel
8 6-5 65 Normaal Hoogste normale worp
9 6-4 64 Normaal
... (63, 62, 61, 54, 53, 52, 51, 43, 42, 41, 32) ...
20 3-1 31 Normaal Laagste normale worp

๐ŸŽ‰ Mexico Speciale Regel

Mexico (21) wordt altijd gevierd bij onthulling!

  • โ€ข Als je blind gooit en 21 hebt: zie je het pas bij "Laten Zien"
  • โ€ข Dan volgt automatisch: Confetti celebratie ๐ŸŽ‰
  • โ€ข Speciale Mexico knoppen verschijnen
  • โ€ข Let op: Je kunt niet door de beker heen kijken! Mexico is pas zichtbaar na onthulling

๐Ÿ”„ Complete Game Flow

Level 1: SPEL Flow

โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
โ”‚  ๐ŸŽฎ NIEUW SPEL      โ”‚
โ”‚  Alle: 6 punten     โ”‚
โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
         โ†“
โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
โ”‚  ๐Ÿ”„ RONDE 1         โ”‚
โ”‚  (Altijd blind)     โ”‚
โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
         โ†“
    [Speler gooit]
         โ†“
    [Resultaat]
         โ†“
โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
โ”‚  ๐Ÿ”„ RONDE 2         โ”‚
โ”‚  (Verliezer = voor) โ”‚
โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
         โ†“
    [Speler gooit]
         โ†“
    [Resultaat]
         โ†“
    ... (meer rondes)
         โ†“
โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
โ”‚  Nog > 1 persoon?   โ”‚
โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
    โ†“              โ†“
   JA             NEE
    โ†“              โ†“
[Volgende      โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
 ronde]        โ”‚ SPEL EINDE  โ”‚
               โ”‚ Winnaar: X  โ”‚
               โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
                     โ†“
               [NIEUW SPEL]

Level 2: RONDE Flow

โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
โ”‚  START NIEUWE RONDE     โ”‚
โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
           โ†“
    โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
    โ”‚ Eerste ronde van โ”‚
    โ”‚  nieuw spel?     โ”‚
    โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
         โ†“           โ†“
       JA           NEE
         โ†“           โ†“
  โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”  โ”‚
  โ”‚ Voorgooier?  โ”‚  โ”‚
  โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜  โ”‚
    โ†“          โ†“    โ”‚
   JA         NEE   โ”‚
    โ†“          โ†“    โ”‚
    โ”‚    [FORCE BLIND] โ†โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
    โ”‚          โ†“
    โ””โ”€โ†’ [Toon "Gooi Open" / "Gooi Blind"]
              โ†“
       [Speler kiest]
              โ†“
       โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
       โ”‚  WORP FASE   โ”‚
       โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
              โ†“
       [Max 3 worpen]
              โ†“
       โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
       โ”‚  RESULTAAT   โ”‚
       โ”‚  Won/Vast/   โ”‚
       โ”‚  Verloren    โ”‚
       โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜

Level 3: WORP Flow

     โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
     โ”‚  GOOI DICE    โ”‚
     โ”‚  (Worp X/3)   โ”‚
     โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
            โ†“
     [Animatie: beker schudt]
            โ†“
     [Dobbelstenen rollen]
            โ†“
     โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
     โ”‚ Bereken waardeโ”‚
     โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
            โ†“
    โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
    โ”‚ Check: Mexico?    โ”‚
    โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
      โ†“              โ†“
     JA             NEE
      โ†“              โ†“
[ONTHUL ALTIJD]   โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
      โ†“           โ”‚ Blind? โ”‚
[MEXICO PARTY!]   โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
      โ†“              โ†“         โ†“
[Mexico knoppen]  JA        NEE
                   โ†“         โ†“
         [Verberg dice]  [Toon dice]
                   โ†“         โ†“
         [Toon "Laten Zien"]  [Toon opties]
                   โ†“              โ†“
            [Gebruiker klikt]  [Keuze menu]
                   โ†“              โ†“
            โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”    โ”‚
            โ”‚ Worp == 1?   โ”‚    โ”‚
            โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜    โ”‚
               โ†“         โ†“      โ”‚
              JA        NEE     โ”‚
               โ†“         โ†“      โ”‚
           [Direct   [Normaal] โ”‚
            Result]     โ”‚       โ”‚
               โ†“         โ†“      โ”‚
               โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”ดโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
                       โ†“
               โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
               โ”‚ Nog worp over?โ”‚
               โ”‚ + Wil gooien? โ”‚
               โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
                  โ†“          โ†“
                 JA         NEE
                  โ†“          โ†“
              [Nieuwe    [Kies
               worp]     Resultaat]

Resultaat Fase

โœ… Ronde Gehaald

  • โœ… Hoeft niet te draaien
  • โŒ Je bent NIET de voorgooier (reset)
  • ๐ŸŽ‰ Kleine viering
  • โ™ป๏ธ Volgende ronde begint

โš”๏ธ Vast

  • โšก Je krijgt exact 1 extra worp
  • ๐ŸŽฒ Keuze: open of blind
  • ๐Ÿ”„ Na die worp: direct weer resultaat kiezen
  • โš ๏ธ Voorgooier status blijft onveranderd

โŒ Verloren

  • โŒ Moet 1ร— draaien
  • ๐Ÿ‘‘ Je wordt automatisch voorgooier
  • ๐Ÿ’€ Bij 0 punten: UIT HET SPEL
  • โ™ป๏ธ Anders: volgende ronde als voorgooier

๐Ÿ‘‘ Voorgooier Systeem

Wat is een Voorgooier?

De voorgooier heeft controle over hoe de huidige ronde verloopt voor alle spelers:

  • โ€ข Bepaalt of worpen open of blind moeten zijn
  • โ€ข Stelt een patroon in door zelf worpen te doen
  • โ€ข Dit patroon wordt verplicht voor andere spelers in deze ronde

Hoe word je Voorgooier?

Automatisch (meest voorkomend)

[Je verliest een ronde]
     โ†“
[lives - 1]
     โ†“
[Voorgooier = AUTO ON] ๐Ÿ‘‘
     โ†“
[Volgende ronde: jij bepaalt patroon]

Handmatig (voor testen)

[Klik "Ben jij de Voorgooier?" toggle]
     โ†“
[Voorgooier = ON] ๐Ÿ‘‘
     โ†“
[Pattern setting mode actief]

Hoe raak je het kwijt?

[Je wint een ronde]
     โ†“
[Voorgooier = AUTO OFF]
     โ†“
[Volgende ronde: gewone speler]
[Iemand anders verliest]
     โ†“
[Die persoon = nieuwe voorgooier]
     โ†“
[Jij = gewone speler]

Patroon Instellen

Als je voorgooier bent van een ronde:

โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
โ”‚ VOORGOOIER PATROON INSTELLEN   โ”‚
โ”‚ (Deze ronde)                   โ”‚
โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
           โ†“
    [Jij gooit worp 1]
           โ†“
   โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
   โ”‚ Kies: Open/Blindโ”‚
   โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
           โ†“
   [Keuze opgeslagen in patroon]
           โ†“
    โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
    โ”‚ Nog een worp?โ”‚
    โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
         โ†“       โ†“
    [Gooi weer]  [Laten Staan]
         โ†“            โ†“
   [Voeg toe aan    [Patroon
    patroon]         compleet!]

Voorbeeld Patronen:

Patroon Betekenis Voorbeeld Ronde
[blind] 1ร— blind Iedereen moet 1ร— blind gooien
[open, open] 2ร— open Iedereen moet 2ร— open gooien
[blind, open, blind] 3ร— afwisselend Worp 1 blind, 2 open, 3 blind
[open] 1ร— open Iedereen moet 1ร— open gooien

โš ๏ธ CRUCIALE REGEL - Exact Positie Matching

Als de voorgooier ervoor kiest om worp N blind te doen, moet de achterligger ook worp N blind doen (als ze zo ver gaan). Het patroon moet per worp positie gevolgd worden:

Voorbeeld 1:

  • โ€ข Voorgooier: Worp 1 OPEN โ†’ Worp 2 BLIND โ†’ Worp 3 OPEN
  • โ€ข Achterligger: MOET Worp 1 OPEN, Worp 2 BLIND, Worp 3 OPEN (als ze tot worp 3 gaan)
  • โ€ข Achterligger MAG wel vroeg stoppen (bijv. na worp 2)

Voorbeeld 2:

  • โ€ข Voorgooier: Worp 1 OPEN โ†’ Stopt (2 worpen niet gemaakt)
  • โ€ข Achterligger: MOET Worp 1 OPEN, daarna vrije keuze (voorgooier bereikte worp 2/3 niet)

Belangrijke regels:

  • โœ… Patroon is verplicht per positie voor deze ronde
  • โœ… Je mag wel vroeg stoppen (minder worpen dan voorgooier)
  • โŒ Je mag niet afwijken van het patroon op een positie die voorgooier WEL bereikte
  • ๐ŸŽฏ Knoppen worden automatisch disabled (alleen de juiste knop werkt)
  • ๐Ÿ“Š Patroon wordt gelogd in debug console
  • ๐Ÿ”„ Patroon geldt alleen voor deze ronde, niet het hele spel
  • โš ๏ธ Validatie blokkeert foute worpen met error message

๐ŸŒณ Beslisbomen

Beslisboom 1: Start van Ronde - Blind of Keuze?

START VAN NIEUWE RONDE
    โ†“
โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
โ”‚ Eerste ronde van       โ”‚
โ”‚ NIEUW SPEL?            โ”‚
โ”‚ (isFirstRound = true)  โ”‚
โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
    โ†“               โ†“
   JA              NEE
    โ†“               โ†“
โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”   โ”‚
โ”‚ Voorgooier?  โ”‚   โ”‚
โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜   โ”‚
  โ†“         โ†“      โ”‚
 JA        NEE     โ”‚
  โ†“         โ†“      โ”‚
  โ”‚   [FORCE      โ”‚
  โ”‚    BLIND]     โ”‚
  โ”‚    "๐Ÿ”’ Eerste โ”‚
  โ”‚    ronde van  โ”‚
  โ”‚    nieuw spel โ”‚
  โ”‚    = blind!"  โ”‚
  โ”‚         โ†“      โ”‚
  โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”ดโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
            โ†“
    โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
    โ”‚ Voorgooier       โ”‚
    โ”‚ patroon actief?  โ”‚
    โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
        โ†“           โ†“
       JA          NEE
        โ†“           โ†“
   [VOLG        [KEUZE]
    PATROON]    [Open/Blind]

Beslisboom 2: Na Worp - Welke Opties?

WORP COMPLEET
    โ†“
โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
โ”‚ Mexico gegooid?   โ”‚
โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
    โ†“           โ†“
   JA          NEE
    โ†“           โ†“
[Mexico      โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
 knoppen]    โ”‚ Blind?   โ”‚
 [Laten      โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
  Staan/        โ†“       โ†“
  Vast]        JA      NEE
               โ†“       โ†“
           [Laten   โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
            Zien]   โ”‚ Max worpen     โ”‚
               โ†“    โ”‚ bereikt?       โ”‚
        โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
        โ”‚Worp == 1?โ”‚   โ†“           โ†“
        โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜  JA          NEE
           โ†“      โ†“    โ†“           โ†“
          JA     NEE [Direct   [Gooi weer
           โ†“      โ†“   Result]   OF
       [Direct [Normaal        Laten staan]
        Result] knoppen]

Beslisboom 3: Wie is Voorgooier van Volgende Ronde?

EINDE VAN RONDE
    โ†“
โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
โ”‚ Resultaat?   โ”‚
โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
    โ†“
โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”ฌโ”€โ”€โ”€โ”€โ”ฌโ”€โ”€โ”€โ”€โ”
โ”‚    โ”‚    โ”‚    โ”‚
WON  VAST LOST
โ”‚    โ”‚    โ”‚
โ†“    โ†“    โ†“

WON:
Voorgooier = OFF
(Je bent het niet meer)

VAST:
Voorgooier = ONGEWIJZIGD
(Blijft zoals het was)

LOST:
Voorgooier = ON
(Jij wordt het voor volgende ronde)

Beslisboom 4: Wanneer Eindigt het Spel?

NA ELKE RONDE
    โ†“
โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
โ”‚ Tel spelers met     โ”‚
โ”‚ punten > 0          โ”‚
โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
    โ†“
โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
โ”‚ Aantal?  โ”‚
โ””โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”˜
    โ†“
โ”Œโ”€โ”€โ”€โ”ผโ”€โ”€โ”€โ”€โ”ฌโ”€โ”€โ”€โ”€โ”€โ”
โ”‚   โ”‚    โ”‚     โ”‚
0   1   >1    ?
โ”‚   โ”‚    โ”‚
โ†“   โ†“    โ†“

0: [Iedereen af]
   [SPEL EINDE]
   [Niemand wint]
   [Confirm restart?]

1: [ร‰ร‰N WINNAAR! ๐Ÿ†]
   [SPEL EINDE]
   [Toon winnaar]
   [Start NIEUW SPEL]

>1: [Spel gaat door]
    [Volgende ronde]
    [Verliezer = voorgooier]

โš™๏ธ Speciale Regels

Regel 1: Eerste Ronde van Nieuw Spel = Blind

IF (eerste ronde van nieuw spel) AND (geen voorgooier)
THEN
    FORCE blind = true
    Bericht: "๐Ÿ”’ Eerste ronde van nieuw spel is altijd blind!"
    Geen keuze mogelijk
END

Waarom? Om elk nieuw spel eerlijk te beginnen zonder voordeel voor wie dan ook.

Wanneer reset? Na eerste ronde van nieuw spel: isFirstRound = false

Regel 2: Eerste Worp Blind = Geen Hergooien

IF (worp 1 van deze ronde) AND (was blind) AND (gebruiker klikt "Laten Zien")
THEN
    Toon alleen: [Ronde Gehaald] [Vast] [Verloren]
    Verberg: [Gooi Open/Blind opnieuw]
    Bericht: "Eerste blinde worp - kies het resultaat"
    Geen extra worpen toegestaan
END
ELSE IF (worp 2 of 3) AND (was blind)
THEN
    Normale opties: [Gooi weer] [Laten Staan]
    Extra worpen WEL toegestaan (binnen limiet)
END
Waarom? Dit is een kernregel: de eerste blinde worp van een ronde is definitief en kan niet hergooid worden.

Regel 3: Mexico Viering bij Onthulling

IF (worp waarde == 21) AND (speler onthult dobbelstenen)
THEN
    Trigger celebratie ๐ŸŽ‰
    Toon Mexico knoppen (Laten Staan / Vast)
    Confetti animatie
END

Waarom? Mexico is zo speciaal dat het altijd gevierd moet worden!

Let op: In het digitale spel zie je Mexico pas bij onthulling (net als in het echt - je kunt niet door de beker kijken!)

Regel 4: Derde Worp Dicht (Optioneel)

IF (derde worp dicht setting == ON)
   AND (worp 3 van deze ronde)
   AND (NIET voorgooier patroon actief)
THEN
    FORCE blind = true
    Bericht: "๐Ÿ™ˆ Derde worp is dicht!"
    Geen keuze mogelijk
END

Waarom? Dit is een optionele variant om spanning toe te voegen aan de laatste worp.

Let op: Voorgooier patroon overschrijft deze regel!

Regel 5: Voorgooier Patroon Override Alles

IF (voorgooier patroon bestaat voor deze ronde)
   AND (jij bent niet voorgooier)
THEN
    worp_index = huidige_worp_nummer - 1
    IF (worp_index < patroon.length)
    THEN
        FORCE type = patroon[worp_index]
        Worplimiet knoppen = DISABLED
        Geen keuze open/blind mogelijk
    END
END

Waarom? Het voorgooier patroon is de hoogste autoriteit binnen een ronde.

Prioriteit:

  1. Voorgooier patroon (hoogste)
  2. Eerste ronde blind regel
  3. Derde worp dicht regel
  4. Speler keuze (laagste)

Regel 6: Vast = +1 Worp

IF (gebruiker kiest "Vast")
THEN
    worplimiet = huidige_worpen + 1
    Reset worp opties
    Toon: [Gooi Open] [Gooi Blind]
    Na die ene extra worp: Direct naar [Resultaat Keuze]
    Geen extra worpen meer mogelijk
END

Waarom? Bij een tie krijg je exact 1 extra kans om het verschil te maken.

Let op: Na die ene worp ga je DIRECT naar resultaat, niet via "Laten Staan".

Regel 7: Verliezer = Voorgooier van Volgende Ronde

IF (gebruiker kiest "Verloren")
THEN
    lives = lives - 1

    IF (lives > 0)
    THEN
        isVoorgooier = true (automatisch!)
        Bericht: "๐Ÿ‘‘ Jij bent nu de voorgooier van de volgende ronde!"

        IF (nog >1 speler met punten)
        THEN
            Start volgende ronde
            Jij bepaalt patroon
        ELSE
            SPEL EINDE - jij verliest
        END
    ELSE
        Speler UIT HET SPEL
        IF (nog >1 speler over)
        THEN
            Spel gaat door zonder jou
        ELSE
            SPEL EINDE - laatste speler wint
        END
    END
END
Waarom? De verliezer krijgt macht over de volgende ronde als compensatie.

Regel 8: Winnaar โ‰  Voorgooier

IF (gebruiker kiest "Ronde Gehaald")
THEN
    isVoorgooier = false (reset!)
    Hoeft niet te draaien
    Bericht: "๐ŸŽ‰ Ronde gehaald!"

    IF (nog >1 speler met punten)
    THEN
        Start volgende ronde
        Jij bent gewone speler
    ELSE
        SPEL EINDE - jij wint! ๐Ÿ†
    END
END
Waarom? Winnaar heeft geen macht nodig voor de volgende ronde - verliezer wel.

โš™๏ธ Instellingen

Instelling 1: Worplimiet

1
Eรฉn worp per ronde
2
Twee worpen per ronde
3
Standaard: Drie worpen

Wanneer actief?

  • โœ… Als GEEN voorgooier patroon actief is voor deze ronde
  • โŒ Disabled als voorgooier patroon bestaat

Scope: Geldt voor ALLE rondes waar geen voorgooier patroon actief is

Instelling 2: Ben jij de Voorgooier?

Handmatige toggle om voorgooier status aan/uit te zetten (voor testen/single player)

Effect AAN:
  • โ€ข Start patroon instellen mode
  • โ€ข Worplimiet disabled
  • โ€ข Jouw worpen bepalen het patroon
Effect UIT:
  • โ€ข Patroon gewist
  • โ€ข Worplimiet enabled
  • โ€ข Normale speler modus
Let op: Dit is een handmatige override. Normaal word je automatisch voorgooier na verlies, en automatisch uit gezet na winst.

Instelling 3: Derde Worp Dicht

Optionele variant: de derde worp van elke ronde is ALTIJD blind (tenzij voorgooier patroon anders zegt)

IF (AAN) AND (worp 3 van ronde) AND (geen voorgooier patroon)
THEN
    FORCE blind op worp 3
END

Prioriteit:

Voorgooier patroon > Derde worp dicht > Speler keuze

Scope: Geldt voor alle rondes gedurende het spel

Instelling 4: Eerste Ronde Indicator

Visuele reminder dat speciale "eerste ronde blind" regel van toepassing is

Wanneer zichtbaar:
  • โ€ข Bij start van nieuw spel
  • โ€ข Alleen tijdens eerste ronde
Wanneer verdwijnt:
  • โ€ข Na eerste ronde voltooid
  • โ€ข Reset bij nieuw spel

๐ŸŽฏ Strategische Tips

๐Ÿ’ก Tip 1: Eerste Ronde Strategie

Als je MOET blind gooien (eerste ronde van nieuw spel):

  • โ€ข Bedenk vooraf: wat is acceptabel?
  • โ€ข Weet dat je niet kan hergooien na onthullen
  • โ€ข Kies resultaat strategisch
  • โ€ข Overweeg "Vast" als je twijfelt

๐Ÿ‘‘ Tip 2: Voorgooier Tactiek

Als je voorgooier bent van een ronde:

  • โ€ข [blind] = Makkelijk, maar weinig controle
  • โ€ข [open, open] = Veel info voor iedereen
  • โ€ข [blind, open, blind] = Complexe psychologische warfare
  • โ€ข [open] = Snelle ronde, weinig spanning

Onthoud: Je patroon geldt voor deze ene ronde, niet het hele spel!

โš”๏ธ Tip 3: Vast Gebruiken

Wanneer "Vast" kiezen?

  • โœ… Als je niet zeker bent wie gewonnen heeft
  • โœ… Om tie-breaker worp te forceren
  • โœ… Voor extra spanning
  • โš ๏ธ Risico: je krijgt maar 1 extra worp

๐ŸŽ‰ Tip 4: Mexico Timing

Als je Mexico gooit:

  • โ€ข Altijd sterk resultaat
  • โ€ข Kies "Laten Staan" als je zeker wilt winnen
  • โ€ข Kies "Vast" voor extra drama (maar risico!)
  • โ€ข Geniet van de confetti ๐ŸŽ‰

โค๏ธ Tip 5: Punten Beheer

Strategisch spelen op basis van je punten:

6 punten
Kan je riskant spelen
3-4 punten
Wees voorzichtig
1-2 punten
Maximale focus
1 punt
Alles of niets!

๐Ÿ“– Samenvatting: Kern Regels

# Regel Scope Uitleg
1 Start met 6 punten SPEL Begin van elk nieuw spel
2 Worplimiet 1-3 RONDE Max worpen per ronde
3 Open of Blind WORP Elke worp kies je type
4 Eerste ronde nieuw spel = blind SPEL Altijd als geen voorgooier
5 Eerste worp blind = definitief RONDE Na onthullen geen hergooien
6 Mexico = altijd zichtbaar WORP 21 breekt blind regel
7 3 resultaat opties RONDE Won, Vast, of Lost
8 Verliezer = voorgooier SPEL Van volgende ronde
9 Winnaar โ‰  voorgooier RONDE Reset na winst
10 Voorgooier bepaalt patroon RONDE Anderen moeten volgen
11 Spel eindigt bij 1 over SPEL Laatste = winnaar ๐Ÿ†

๐ŸŽฎ Quick Reference

Hiรซrarchie

๐ŸŽฎ SPEL
   โ””โ”€ Van start tot 1 over
   โ””โ”€ Eindigt: winnaar bekend
   โ””โ”€ Dan: NIEUW SPEL

๐Ÿ”„ RONDE
   โ””โ”€ Eรฉn speler aan de beurt
   โ””โ”€ Max 3 worpen (of patroon)
   โ””โ”€ Eindigt: Won/Vast/Lost

๐ŸŽฒ WORP
   โ””โ”€ Eรฉn dobbelstenen actie
   โ””โ”€ Open of Blind
   โ””โ”€ Max 3 per ronde

Worp Waardes

MEXICO: 21 (2-1 of 1-2) ๐Ÿ‘‘

DUBBELS (als honderden):
6-6 = 600   5-5 = 500
4-4 = 400   3-3 = 300
2-2 = 200   1-1 = 100

NORMAAL (hoogste eerst):
6-5 = 65   6-4 = 64
6-3 = 63   ...
5-4 = 54   5-3 = 53
...
4-3 = 43   4-2 = 42
4-1 = 41   3-2 = 32
3-1 = 31 (laagste)

Voorgooier

Hoe word je het?
โ†’ Verlies een ronde
โ†’ Of: handmatig toggle

Wat kun je?
โ†’ Bepaal patroon voor ronde
โ†’ Anderen moeten volgen

Hoe raak je het kwijt?
โ†’ Win een ronde
โ†’ Of: iemand anders verliest

Klaar om te spelen?

Nu je alle regels kent, probeer ze uit in de praktijk!